Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Testy autonomicznego minibusa na Cmentarzu Osobowickim we Wrocławiu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

Wysoki na 2,8 m, szeroki na 2,1 m i długi na 5 m. Ma zasięg 200 km, może przewieźć do 15 pasażerów. To BB-1 – autonomiczny minibus, który będzie testowany we Wrocławiu. W ramach pilotażu sprawdzamy, czy to rozwiązanie mogłoby ułatwić osobom starszym i ze specjalnymi potrzebami poruszanie się po największej wrocławskiej nekropolii.

– Rozmawiamy dzisiaj o przyszłości. O pojeździe, który reprezentuje to co jest ważne dla Wrocławia w polityce prezydenta Jacka Sutryka, czyli inkluzywność, dostępność transportowa, ekologia i startupy, to są te przymioty i priorytety, którymi od lat się cechujemy. Bardzo się cieszę, że startup z Gliwic w polskiej stolicy start-upów - we Wrocławiu, realizuje projekt, który ma za zadanie polepszyć jakość transportu, także właśnie na tym Cmentarzu Osobowickim. Mówimy o seniorach i wszystkich osobach, które potrzebują na tak rozległym terenie dostępu. Szczególnie o tych, którzy mają problemy z poruszaniem się. Mówimy też o przyszłości, bo przyszłość to autonomiczny ruch. I właśnie tutaj we Wrocławiu staramy się testować na terenie zamkniętym rozwiązania autonomicznego ruchu. Rozwiązania bezpieczne i ekologiczne w taki sposób, byśmy razem z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, której jesteśmy aktywnym członkiem, mogli podsuwać rozwiązania w prawodawstwie, które umożliwią nam implementację ruchu autonomicznego – mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia, w którym we wrześniu i w październiku testowany będzie autonomiczny minibus BB-1.

Autonomiczny BB-1

Pojazd jest pierwszym i jedynym minibusem, który powstał w Polsce, a dokładniej w Gliwicach, gdzie firma Blees pracowała nad nim przy współpracy z naukowcami z Politechniki Śląskiej.

Takie bezzałogowe pojazdy na razie mogą poruszać się jedynie na terenach wewnętrznych, zamkniętych, poza obszarem dróg publicznych, ponieważ w Polsce nie ma jeszcze przepisów regulujących poruszanie się pojazdów bezzałogowych po drogach publicznych.

– Wszelkie pilotaże prowadzone w kraju przyczynią się do zebrania informacji na temat koniecznych wymagań dla pojazdów autonomicznych oraz będą podstawą do wypracowania ostatecznego kształtu przepisów. Dlatego cieszymy się, że Wrocław bierze w tych testach udział – dodaje wiceprezydent.

Firma Blees rozwija projekt BB-1 od 2019 r.

– Ten pojazd może zmienić transport publiczny, w którym brakuje rozwiązań małych i ekonomicznych, które docierają tam, gdzie nie wjedzie duży autobus. BB-1 jest odpowiedzią na wysokie koszty operacyjne przewoźników, stale rosnący deficyt kierowców oraz wymogi środowiskowe UE – informuje Tomasz Pacan, prezes zarządu start-upu z Gliwic.

Minibus Blees BB-1 wykorzystuje system jazdy autonomicznej na 4 poziomie SAE, co oznacza, że jest w pełni zdolny do samodzielnej jazdy.

– Nasz minibus przemieszcza się bez kierowcy, dzięki nowoczesnym technologiom. Sam podejmuje decyzje, ale w czasie testów na jego pokładzie jeździ także operator, który czuwa nad bezpieczeństwem i może w każdej chwili przejąć kontrolę. Pojazd jest wyposażony w czujniki i sensory, które umożliwiają mu poruszanie się, odnalezienie się w przestrzeni, wykrywanie obiektów i przeszkód, co pozwala na bezpieczną jazdę. Są tu trzy radary, 11 kamer i 7 lidarów - czyli urządzeń skanujących, które wykorzystują impulsy laserowe do pomiaru odległości od obiektów i tworzenia trójwymiarowych map otoczenia – wylicza Tomasz Pacan. BB-1 wyposażony jest też w bardzo precyzyjny GPS, jego bateria pozwala na przejechanie 200 km. Ma 7 miejsc siedzących, a maksymalnie może przewieść 15 osób.

– Od lat wspieramy rozwój elektromobilności i zeroemisyjnych form transportu we Wrocławiu. Tym bardziej cieszymy się, że możemy testować pojazd autonomiczny stworzony przez zespół inżynierów z BLEES, który porusza się bez kierowcy, wykorzystuje nowe technologie i jest całkowicie bezpieczny – mówi Anna Badeńska, kierownik działu ds. Transportu Kolejowego i Elektromobilności UM Wrocławia.

Wrocław testuje to nowoczesne rozwiązanie

Testy odbędą się na największej miejskiej nekropolii we Wrocławiu – czyli na mającym 53 hektary powierzchni Cmentarzu Osobowickim. Niedawno mieszkańcy mogli zobaczyć tu auta elektryczne z wideoradarem – podobne do tych, które we Wrocławiu kontrolują Strefę Płatnego Parkowania. Mapowały one teren cmentarza, by przygotować trasę minibusa.

– Teraz przez cztery dni pojazd ten będzie tę trasę testował i jeśli wszystko się powiedzie, od połowy października przez 14 dni, będzie woził mieszkańców. To ułatwi odwiedzającym cmentarz wrocławianom, szczególnie osobom starszym i ze szczególnymi potrzebami poruszanie się po jego bardzo rozległym terenie – mówi Bartłomiej Świerczewski, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Zrównoważonego Rozwoju Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Wcześniej pojazd testowano w Gliwicach, Chorzowie i Katowicach. Projekt we Wrocławiu realizowany jest przez Departament Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz Zarząd Cmentarzy Komunalnych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

European Mobility Week — Smartbus: autonomia zaczyna się w zajezdni

Komunikacja

European Mobility Week — Smartbus: autonomia zaczyna się w zajezdni

Autonomous Systems 22 września 2025

Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice

Komunikacja

Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice

Paulina Piziorska 13 stycznia 2025

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

Mobilność

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

informacja prasowa Trapeze Poland 17 grudnia 2021

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Mobilność

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Magdalena Romanowska 26 października 2020

Prawna rejestracja autobusu autonomicznego pozostaje bardzo trudna

Komunikacja

Zobacz również:

European Mobility Week — Smartbus: autonomia zaczyna się w zajezdni

Komunikacja

European Mobility Week — Smartbus: autonomia zaczyna się w zajezdni

Autonomous Systems 22 września 2025

Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice

Komunikacja

Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice

Paulina Piziorska 13 stycznia 2025

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

Mobilność

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

informacja prasowa Trapeze Poland 17 grudnia 2021

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Mobilność

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Magdalena Romanowska 26 października 2020

Prawna rejestracja autobusu autonomicznego pozostaje bardzo trudna

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij